Olej lniany – właściwości cudu natury z polskiego złota

Olej lniany i nasiona w miskach

Polskim złotem nazywano kiedyś len, który z dawien dawna znajdował bardzo wiele zastosowań w życiu codziennym. Z lnu wytwarzane są genialne tkaniny, olej lniany jest niezastąpionym dodatkiem do sałatek, siemię lniane leczy i poprawia urodę, a podawane jałówkom sprawia, że wyrastają na najpiękniejsze w okolicy 😉 – tak w każdym razie twierdzi mój sąsiad, ale len lnowi nie równy. Podobnie jest z olejem.

W poprzednim poście pisałam o rewelacyjnych właściwościach oczyszczających pasty budwigowej. Dziś chcę przybliżyć wam sam olej, a w zasadzie wypunktować jego najważniejsze zalety i uwrażliwić was na czynniki decydujące o jego jakości.

Najlepszy olej lniany, czyli na co zwrócić uwagę?

  • W zależności od gatunku olej lniany zawiera różne ilości kwasów omega 3. Najwyższą zawartością tych kwasów charakteryzują się oleje wytwarzane z niemodyfikowanego lnu (polskie odmiany np. Szafir), tłoczone na zimno, nieoczyszczone. Ilość kwasów Omega 3 waha się od kilku do ponad 60%! Różnice są więc ogromne. Najwartościowszy jest olej o dużej zawartości omega.
  • Na wartość oleju wpływa zarówno proces tłoczenia jak i przechowywania. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 bardzo szybko się utleniają pod wpływem światła, ciepła, powietrza. Olej powinien być przechowywany w lodówce, w ciemnych butelkach. Jego termin przydatności do spożycia wynosi ok. 2 miesiące od wyprodukowania. Oleje o dłuższych terminach są produkowane z modyfikowanych ziaren lnu lub też sztucznie “uszlachetniane” dodatkami o właściwościach przeciwutleniających.
  • Olej lniany należy spożywać na zimno tj. dodawać go do sałatek, sporządzać z niego sosy (bez gotowania). Zawarte w nim kwasy tłuszczowe są najlepiej przyswajane wtedy, gdy znajdą się w “zawiesinach” i spożyjemy je w obecności białka. Stąd też pasta budwigowa uważana jest za jedzenie najlepiej nasycające organizm kwasami Omega 3.

Jakie ma właściwości?

Nasiona Lnu do zrobienia oleju

Z uwagi na fakt, iż współczesna dieta jest bardzo uboga w Omega 3 każdy z nas od czasu do czasu powinien zjadać choć trochę tego oleju. Owszem można stosować suplementy, ale czy nie lepiej po prostu jeść zdrowo? Wbrew temu co twierdzą producenci margaryn, oliw etc. żaden taki sztuczny i byle jak wytworzony produkt nie jest dobrym źródłem kwasów Omega. Tak więc, w przypadku suplementów trzeba mieć dobre źródło, żeby nie był to jakiś bubel 🙂

Jako, że kwasy Omega 3 wpływają praktycznie na cały organizm trudno opisać pełne spektrum ich działania, w każdym razie zwiększenie ich spożycia wskazane jest:

  • w profilaktyce nowotworowej (i w leczeniu nowotworów jak u dr Budwig),
  • w profilaktyce Alzheimera,
  • w leczeniu depresji,
  • w leczeniu chorób skóry i wielu wielu innych problemów zdrowotnych.

Gdzie kupować?

Klawiatura i namalowany koszyk zakupowy na klawiszu

Szczerze mówiąc nie wiem. Wciąż szukam idealnego źródła 🙂 Swoje pierwsze dwa oleje kupiłam w sklepie spożywczym w pobliskim miasteczku. Później zamówiłam olej w jednym ze sklepów internetowych. Zamówienie powtórzyłam.

Skoro czuję się i wyglądam lepiej oleje chyba działały, ale i tak mam zamiar szukać dalej. Tym bardziej, że do źródeł z których korzystałam mam pewne zastrzeżenia: w sklepie w ogóle nie zabezpieczono oleju, stał na naświetlonej półce (na szczęście był w ciemnej butelce), sklep internetowy, w którym olej kupowałam wysłał mi go zwykłą przesyłką, bez zabezpieczeń a było gorąco i przesyłka szła jakieś 3 – 4 dni.

Jedno wiem na pewno: dużych zapasów oleju zrobić nie można, bo ten krótki termin przydatności jednak zobowiązuje.

Dodaj Komentarz